Khamis, 4 Ogos 2011

siapa dan dimana kita bermula............

Salam Ramadhan kepada anda semua, mahupun yang berpuasa ataupun yang tidak diberi keizinan berpuasa.Sekian lama tidak bersama kerana kekangan masa dan kesibukan melayani kerenah alam, kini saya gagahi untuk mengisi sedikit masa yang sering mencemburui siapa jua.

Mari kita sama - sama renong, bahawa tiap sesuatu itu pastinya ada permulaan dan sudah pastinya ada akhiranya. namun yang paling peting bagi saya dari mana permulaan kita atau dari mana kita boleh mengenali diri kita sebelum kita di kenali atau mengenali orang lain.
Tidak perlu dipersoalkan lagi setiap kejadian makhluk bersifat  si BAHARU, yang Esa lebih berhak atasnya.

Namun kita dijadikan dari berbilang bangsa, suku kaum dan etnik dan bertutur dalam kepelbagaian bahasa yang unik bagi memudahkan kita di kenali dan mengenali antara kita, Begitu lah kebesaran yang maha Esa.

Cuba anda fikirkan petikan yang saya pinjam ini:-

Setiap orang Minangkabau tentu mempunyai Suku. Suku seseorang lazimnya termasuk dalam (induk@ibu) Suku Koto-Piliang, bisa pula dalam Suku Bodi-Caniago. Jumlah serta nama Suku di setiap negari di Minangkabau tidaklah sama, namun semuanya (Suku-suku apapun namanya) tentu menjadi bagian dari (induk/ibu) Suku : Koto-Piliang atau Bodi-Caniago.

Sebagai ilustrasi dari jumlah Suku itu tidak sama dan namanya berbeda-beda dapat dikemukakan misalnya “Di Sungai Jambu, Koto Anau, Sungai Durian, Pasilihan hanya terdapat 3 suku. Sedang di Gunung Ciri, Koto Hilang, Bukit Bais, Cupak dan Pianggu terdapat 5 Suku. Di Singkarak dan Tarung-tarung terdapat 6 suku dan di Selayo terdapat 7 Suku dengan nama-namanya : Empat Ninik, Seberang Tabek, Tigo Korong, Kampai, Melayu, Tambang Padang dan Tepi Air”1)

Di Silungkang yang terdiri dari 18 Keandikoan, terdapat 5 suku : Melayu, Patopang, Dalimo, Supanjang dan Payabadar. Bila dikaitkan Suku-suku yang terdapat di Silungkang dengan induk Suku, maka Suku Melayu dan Patopang termasuk Suku Koto-Piliang. Sedang Suku Dalimo, Supanjang dan Payabadar termasuk Suku Bodi-Caniago.

Kampung-kampung yang termasuk dalam setiap Suku-suku tersebut sebagai berikut :
SUKU PATOPANG : terdiri dari Kampung-kampung Guguek/Koto Marapak; Paliang/Batu Menanggau; Kutianyir; Talak Buai/Palakoto; Sawah juai. (Suku Kotopang)

SUKU MELAYU : terdiri dari Kampung-kampung Melayu. Panai Koto Baru/Rumah Tabuh; Panai 4 Rumah/Guguak Binok; Panai Tigo Tingkah; Sungkiang/Batu Bagantuang.

SUKU DALIMO : terdiri dari Kampung-kampung Dalimo Kosiek/Dalimo Singkek/Guguak Ciporan/Siguntuang; Tanah Sirah; Dalimo Godang dan Dalimo Tapanggang/Dalimo Cocah.

SUKU SUPANJANG
: terdiri dari Kampung-kampung Dalimo Jao Ateh dan Dalimo Jao Bawuah.

SUKU PAYABADAR
: terdiri dari Kampung-kampung Malowe Mudiek dan Malowe Hilir.
Kelima Suku di atas berasal dari 13 Ninik. Ninik-Ninik terbagi dalam dua kelompok. Kelompok pertama disebut “Nan 10 Niniek” (Kampung-kampung dalam Suku Melayu dan Patopang) Kelompok kedua disebut “Nan 3 Niniek” (Kampung-kampung yang terdapat Suku Dalimo, Supanjang dan Payabadar).

Sumber :
Buku Silungkang dan Adat Istiadat oleh Hasan St. Maharajo

Jumpa dilain masa barang diizinkan.
Busuasan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan