Jumaat, 10 Jun 2011

Kenapa dan mengapa KutiAnyir..............

IBUNDA KU kini bukan seperti Nya sekarang, Gagah, tampan dan terbilang. Tanpa mereka yang berjasa dan menunjukkan ini lah BONDA MU, mana mungkin aku ketahui nya. Berdagang Moyang ku ke Mari bagi menentukan keturunan Nya tidak pupus dek penjajahan di Tumpahdarah Nya, meskipun sayang untuk meninggalkan tempat tumpah darah Nya, nyawa di pertaruhkan mengharung badai melepasi selat melaka membawa bersama sedikkit Bekalan dan Adat untuk peninggalan Anak cucu mereka dan tidak di tingglkan bah kan di Junjong KESUKUAN KAMI dari Kuti Anyer, Ampu Berajir, Bonou, Pungkut, Kanang Kopoh, Mendiling, Melayu, Negori dan sebagainya dan kembang biaklah kami ke sampai hari ini.

Berlabuh dan mudiklah perahu yang di dayung bersama - sama dari Desa Kumo, Rambah Hilir, Pasir Pengeroyan, Kepulauan Riau setelah berharian bergelut dengan ombak dan badai tanpa rasa putusasa, ke Kg yang mereka namakan akan dia Kg Rambah Lukut, Kota Tinggi, Tanah Melayu. Merekalah Pahlawan, Pejuang, Pemegang Adat dan tak kurang juga antara nya Ilmuan Agama yang di Segani pada zaman mereka dan hidup dalam satu keluarga yang besar yang kaya dengan adat yang dikelek dan mejunjung Agama. Muncullah SEMERAH PADI arahan Tan Sri P.Ramle di kg Lukut sebagai tanda Agama Moyang ku letakkan di Singgahsana.

Aku Bangga dengan semangat kental Moyang Ku, demi menjaga maruah bangsa dan menentukan ketuanan Melayu tidak kepupusan dan bagi memastikan keturunan Nya kekal dari penghkhinat yang melanggar dan menjajah kg halaman mereka. Jangan sekali kali ada yang cuba memesong dan memperkecilkn pandagan dan dengan nada pengecutnya mentafsirkan Moyang kami lari dari penjajahan di Tanah Air mereka. Bukan lah Moyang dari darah yang pengecut seperti mereka. Kerana merekalah aku mampu menulis saat ini.

Namun aku bukan penulis, pengkaji sejarah juga bukan. Aku sama macam orang lain. Cuma aku suka bertanya pada mereka yang lebih senior dari ku untuk mendapat sedikit info dari mereka. Tapi tentunya mereka yang akrab dengan ku. Zaman remaja ku...... Aku bertanya pada Ibu, Uwak dan Abah ku.. Bila aku berkesempatan balik ke Johor, aku betandang ke rumah sanak saudara ku yang ada di sana dan medapatkan ilham dari mereka. Yang ku ingat...... selain Uwak Kombot dan ibu ku ( Itam), Pak Ngah LUJI yang mengenalkan SIAPA AKU dan KUTIANYIR....... cukup buat kali ini.........

3 ulasan: